Publicatie : 2019-01-15
Numac : 2018015502

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN EN FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU
6 DECEMBER 2018. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 april 2007 tot vaststelling van de voorwaarden voor installatie, onderhoud en gebruik van <alarmsystemen> en beheer van alarmcentrales



FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid, de artikelen 32, 89, 153 en 155;
Overwegende de gedelegeerde verordening (EU) nr. 305/2013 van de Commissie van 26 november 2012 tot aanvulling van Richtlijn 2010/40/EU van het Europees Parlement en de Raad, wat de geharmoniseerde voorziening in de gehele Unie van een interoperable eCall betreft;
Overwegende het besluit nr. 585/2014/EU van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 inzake de uitrol van de interoperabele eCall-dienst in de hele Europese Unie;
Overwegende de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie, artikel 106;
Overwegende de wet van 8 juni 1998 betreffende de radiocommunicatie van de hulp- en veiligheidsdiensten, artikel 3, § 1, tweede lid;
Overwegende de mededeling aan de Europese Commissie, op 29 mei 2017, met toepassing van artikel 5 van richtlijn 2015/1535 van het Europees parlement en de Raad van 9 september 2015 betreffende een informatieprocedure op het gebied van technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij;
Gelet op het advies 63.125/2 van de Raad van State gegeven op 9 april 2018 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van de State;
Op voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en van Onze Minister van Volksgezondheid,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1. Artikel 1 van het koninklijk besluit van 25 april 2007 tot vaststelling van de voorwaarden voor installatie, onderhoud en gebruik van alarmsystemen en beheer van alarmcentrales wordt aangevuld met de bepalingen onder 23° tot en met en 34°, luidende :
"23° "ITS-kaderwet" : de wet van 17 augustus 2013 tot creatie van het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen en tot wijziging van de wet van 10 april 1990 tot regeling van private en bijzondere veiligheid;
24° "particuliere eCall" : een oproep zoals bedoeld in artikel 3, 22, van de ITS-kaderwet;
25° "alarmcentrale voor particuliere eCalls" : de oproepcentrale van de particuliere ITS-dienstaanbieder die de particuliere eCall verwerkt en die, overeenkomstig artikel 16 van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid, hiervoor een vergunning heeft bekomen van de minister van Binnenlandse Zaken;
26° "centrum 112" : een zelfstandige meldkamer die deel uitmaakt van de centra 112 zoals bedoeld in de wet van 29 april 2011 houdende oprichting van de 112-centra en het agentschap 112 en die de dringende medische en brandweer gerelateerde noodoproepen behandelt die betrekking hebben op incidenten in een omschreven regio;
27° "SICAD" : de communicatie- en informatiedienst van een arrondissement, bedoeld in artikel 93, § 2, 3° van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, die bevoegd is voor de behandeling van de dringende politionele noodoproepen;
28° "de bevoegde beheerscentrale van noodoproepen" of afgekort "de bevoegde beheerscentrale" : hetzij het centrum 112, hetzij de SICAD dat bevoegd is voor de afhandeling van de noodoproep gelet op de aard en de lokalisatie van het incident;
29° "TPS-norm" : de norm NBN EN 16102 "Intelligente transportsystemen - eCall - Exploitatievereisten voor ondersteuning van derden";
30° "verplichte gegevens" : de gegevens die moeten opgenomen zijn in het "geheel van gegevens TPS eCall" (Engels : TPS eCall Set of Data), zoals bedoeld in § 7.4 van de TPS-norm, vervolledigd met het oproepnummer van het voertuig (Engels : VehiclePhoneNumber);
31° "nuttige gegevens" : de optionele gegevens opgenomen in de "TPS eCall Set of Data", zoals bedoeld in § 7.4 van de TPS-norm, die van nut kunnen zijn voor de bevoegde beheerscentrale, in het bijzonder de beschrijving van het incident zoals bedoeld in artikel 25/7, 7° en de gegevens die desgevallend door de Minister werden gedefinieerd als nuttige gegevens;
32° "infrastructuurbeheerder" : de naamloze vennootschap van publiek recht A.S.T.R.I.D. bedoeld in artikel 2 van de wet van 8 juni 1998 betreffende de radiocommunicatie van de hulp- en veiligheidsdiensten;
33° "betrouwbare lokalisatie" : informatie die toelaat om de plaats te bepalen waarnaar eventueel hulpdiensten moeten worden gestuurd opdat deze binnen de gebruikelijke aanrijtijd of interventietijd de plaats van het incident kunnen vinden, zoals een recente en betrouwbare positiebepaling door middel van satellieten, een correct adres, een kruispunt;
34° "directie 112" : de directie 112 van de algemene directie Civiele Veiligheid van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken.".
Art. 2. In hetzelfde besluit wordt na artikel 25 een hoofdstuk IIIbis ingevoegd, luidende :
" HOOFDSTUK IIIbis. - Bepalingen uitsluitend van toepassing op alarmcentrales voor particuliere eCalls.
Art. 25/1. De alarmcentrale voor particuliere eCalls die een particuliere eCall ontvangt, evalueert de oproep en de ontvangen gegevens. Ze maakt de oproep samen met de verplichte en nuttige gegevens over aan de bevoegde beheerscentrale indien aan de voorwaarden van artikel 25/2 is voldaan. Hierbij volgt ze de procedure zoals omschreven in dit hoofdstuk.
Art. 25/2. De alarmcentrale voor particuliere eCalls mag de oproep en de verplichte en nuttige gegevens slechts dan overmaken aan de bevoegde beheerscentrale, indien aan volgende voorwaarden cumulatief voldaan is:
1° De oproep is het gevolg van een noodsituatie waarin inzittenden van een voertuig verkeren, zoals bedoeld in artikel 25/3, § 1;
2° Deze situatie is in deze mate urgent dat de tussenkomst ter plaatse van dringende geneeskundige hulpverlening, de brandweer of de politie noodzakelijk is;
3° De plaats waar het voertuig zich bevindt, kan op een betrouwbare manier worden bepaald en deze plaats situeert zich op het Belgisch grondgebied.
Art. 25/3. § 1. Teneinde na te gaan of aan al de voorwaarden, bedoeld in artikel 25/2, voldaan is, handelt de alarmcentrale voor particuliere eCalls die een particuliere eCall heeft ontvangen, als volgt :
1° Ze probeert in spraakcontact te komen met de inzittende(n) van het voertuig;
2° Indien een spraakcontact kan opgemaakt worden, gaat ze met de inzittende(n) van het voertuig na of aan de voorwaarden 1° en 2° van artikel 25/2 voldaan is en bepaalt desgevallend de aard van het incident.
Indien er door de inzittende(n) melding wordt gemaakt van één of meerdere gewonde(n) of van rook of vuur of van een gekneld persoon is er sprake van een noodsituatie voor een centrum 112.
Indien er, bij afwezigheid van één of meerdere gewonde(n) of van rook of vuur of van een gekneld persoon, door de inzittende(n) contact met de politie wordt gevraagd, is er sprake van een noodsituatie voor een SICAD.
Indien er geen spraakcontact is, beschouwt ze dat de voorwaarden 1° en 2° van artikel 25/2 vervuld zijn enkel in noodsituaties zoals bepaald door de Minister van Binnenlandse Zaken. De Minister van Binnenlandse Zaken bepaalt de gegevens afkomstig van het voertuig aan de hand waarvan een noodsituatie wordt herkend en telkens of het een noodsituatie is voor een centrum 112 of voor een SICAD;
3° Ze tracht tenminste twee maal om het voertuig betrouwbaar te lokaliseren, hetzij door middel van betrouwbare XY-coördinaten, hetzij door mondelinge informatie, afkomstig van de inzittende(n) van het voertuig.
§ 2. Indien de alarmcentrale voor particuliere eCalls vaststelt dat de voorwaarden bedoeld in artikel 25/2 vervuld zijn, voert ze de handelingen bedoeld in artikel 25/4 uit.
Indien de alarmcentrale voor particuliere eCalls vaststelt dat de voorwaarden 1° en/of 2° bedoeld in artikel 25/2 niet vervuld zijn, archiveert ze de ontvangen particuliere eCall overeenkomstig artikel 25/11.
Indien de alarmcentrale voor particuliere eCalls vaststelt dat enkel voorwaarde 3° niet vervuld is en indien het gaat om een noodsituatie voor een centrum 112, handelt de alarmcentrale als volgt :
1° Indien de alarmcentrale de provincie of de gemeente kent van de plaats waar het voertuig zich bevindt, dan bepaalt ze de bevoegde beheerscentrale aan de hand van deze informatie en voert ze de handelingen uit bedoeld in artikel 25/4, punt 2° tot en met punt 7°.
2° Indien de alarmcentrale niet de provincie en evenmin de gemeente kent van de plaats waar het voertuig zich bevindt maar indicaties heeft dat de plaats waar het voertuig zich bevindt zich situeert op het Belgisch grondgebied, dan bepaalt ze de bevoegde beheerscentrale volgens de richtlijnen van de directie 112 en voert ze de handelingen uit bedoeld in artikel 25/4, punt 2° tot en met 7°.
Art. 25/4. Nadat de alarmcentrale voor particuliere eCalls heeft vastgesteld dat aan de voorwaarden bedoeld in artikel 25/2 voldaan is, stelt ze volgende handelingen :
1° Ze bepaalt, in functie van de aard van het incident en aan de hand van de betrouwbare lokalisatie van het voertuig, de bevoegde beheerscentrale ;
2° Ze zet, in geval van spraakcontact met de inzittende(n) van het voertuig, de oproeper in wacht ;
3° Ze stuurt de verplichte en de beschikbare nuttige gegevens door naar de bevoegde beheerscentrale volgens de connectiviteitsbepalingen van artikel 25/7;
4° Ze belt, in overeenstemming met de connectiviteitsbepalingen van artikel 25/7, de bevoegde beheerscentrale, meldt beknopt het incident, stelt de inzittende(n) van het voertuig in verbinding met de operator van de bevoegde beheerscentrale en trekt zichzelf terug uit het gesprek behalve indien de operator van de bevoegde beheerscentrale haar vraagt om in het gesprek te blijven om taalondersteuning te bieden of om iedere andere reden.
Ze volgt, tijdens de procedure bedoeld in het eerste lid, de eventuele instructies van de operator van de bevoegde beheerscentrale;
5° Indien ze na de gestelde handelingen bedoeld in 3° en 4° zou vernemen dat het niet om een noodsituatie gaat of dat het urgente karakter van de situatie niet meer aanwezig is, dan meldt ze dit zo snel mogelijk aan de bevoegde beheerscentrale ter annulatie van de eventueel door de beheerscentrale uitgestuurde middelen;
6° Indien ze bij het opbellen van de bevoegde beheerscentrale conform punt 4° of 5° een ingesproken boodschap hoort, volgt ze de instructies van de gesproken boodschap.
Indien ze bij het opbellen van de bevoegde beheerscentrale conform punt 4° de bezettoon hoort, meldt ze aan de inzittende(n) dat de gegevens elektronisch werden overgemaakt aan de beheerscentrale en voert ze de stappen 4° tot en met 6° opnieuw uit na een pauze van 2 minuten;
7° Indien de communicatie tussen de alarmcentrale voor particuliere eCalls en de bevoegde beheercentrale onverwacht onderbroken wordt, contacteert de alarmcentrale voor particuliere eCalls van zodra mogelijk opnieuw de bevoegde beheerscentrale teneinde de stappen bedoeld in dit artikel te kunnen uitvoeren.
Art. 25/5. Indien de alarmcentrale voor particuliere eCalls overeenkomstig de bepalingen van haar contract met de gebruiker van de diensten beschikt over een geluidsopname van het gesprek met de inzittende(n) en de operator van de bevoegde beheerscentrale hierom vraagt, laat de alarmcentrale voor private eCalls deze opname horen.
Art. 25/6. Op het einde van de procedure bedoeld in de artikelen 25/3 en 25/4, archiveert de alarmcentrale voor particuliere eCalls de ontvangen particuliere eCall, overeenkomstig artikel 25/11.
Art. 25/7. Voor de connectiviteit inzake spraak en het versturen van verplichte en nuttige gegevens tussen de alarmcentrale voor particuliere eCalls en de beheerscentrales gelden de volgende regels
1° De oproep naar de bevoegde beheerscentrale en het doorsturen van de verplichte en nuttige gegevens vindt uitsluitend plaats via de infrastructuur van de infrastructuurbeheerder en op basis van een schriftelijke overeenkomst tussen de alarmcentrale voor particuliere eCalls en de infrastructuurbeheerder;
2° De alarmcentrale voor particuliere eCalls dient een interface te installeren die toelaat om zowel de spraak als de gegevens af te leveren via een netwerk bepaald door de infrastructuurbeheerder. De alarmcentrale voor particuliere eCalls dient de netwerkapparatuur van de infrastructuurbeheerder te hosten en te zorgen voor de verbinding met de telefonie- en data-applicaties waarmee de particuliere eCalls worden verwerkt;
3° De spraak dient afgeleverd te worden via een datastroom volgens specificaties van de infrastructuurbeheerder;
4° Bij het doorgeven van de oproep dient de alarmcentrale voor particuliere eCalls het oproepnummer van het voertuig (Engels: VehiclePhoneNumber) als originele identificatie van de oproeper (Engels : Calling Line Identification) door te geven aan de beheerscentrale;
5° De alarmcentrale voor particuliere eCalls gebruikt voor het versturen van de verplichte en nuttige gegevens uitsluitend het web service protocol van bijlage A van de TPS-norm;
6° De alarmcentrale voor particuliere eCalls gebruikt het "PSAP emergency TSD-Push address" bedoeld in § 10.2 van de TPS-norm dat wordt vastgelegd door de infrastructuurbeheerder;
7° De alarmcentrale voor particuliere eCalls voorziet in de TPS eCall Set of Data zoals bedoeld in § 7.4 van de TPS-norm een veld IncidentDescription en registreert hierin beknopt de nuttige informatie afkomstig van de inzittende(n) van het voertuig. Dit veld behoort tot de nuttige gegevens.
Art. 25/8. De taal van de communicatie tussen de alarmcentrale voor particuliere eCalls en de bevoegde beheerscentrale, is deze waarin de operator van de bevoegde beheerscentrale zich voorstelt. Indien de inzittende van het voertuig een andere taal spreekt, staat de alarmcentrale voor particuliere eCalls in voor de vertaling in de taal van de operator van de bevoegde beheerscentrale of minstens voor het vergemakkelijken van de communicatie tussen de inzittende(n) van het voertuig en de operator van de beheerscentrale.
Art. 25/9. De alarmcentrale voor particuliere eCalls leeft de bepalingen na van de TPS-norm voor zover ze niet in tegenspraak zijn met de bepalingen van dit hoofdstuk.
De conformiteitsbeoordeling, bedoeld in artikel 13 van het koninklijk besluit van 20 maart 2017 betreffende de minimumvereisten inzake personeel en organisatorische, technische en infrastructurele middelen voor de uitoefening van de bewakingsactiviteit beheer van alarmcentrales, houdt eveneens rekening met de bepalingen van dit hoofdstuk.
Art. 25/10. De infrastructuurbeheerder installeert de netwerkapparatuur waarvan sprake in artikel 25/7, 2° uitsluitend ten behoeve van alarmcentrales voor particuliere eCalls die een vergunning hebben bekomen van de Minister van Binnenlandse Zaken overeenkomstig artikel 16 van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.
Art. 25/11. De alarmcentrale voor particuliere eCalls bewaart gedurende een periode van twee jaar vanaf de dag van een particuliere eCall, de gegevens die in het logboek, bedoeld in artikel 7 van het koninklijk besluit van 20 maart 2017 betreffende de minimumvereisten inzake personeel en organisatorische, technische en infrastructurele middelen voor de uitoefening van de bewakingsactiviteit beheer van alarmcentrales, geregistreerd werden, met inbegrip van de verplichte en nuttige gegevens. Ze houdt deze gegevens ter beschikking van de administratie.
Art. 25/12. Ten laatste op 1 maart van elk jaar, maakt de alarmcentrale voor particuliere eCalls een geanonimiseerd overzicht over aan de administratie van het aantal oproepen dat gedurende het voorbije burgerlijk jaar werd overgemaakt aan elke bevoegde beheerscentrale en van het aantal oproepen dat niet werd overgemaakt. Per oproep wordt de tijd vermeld tussen ontvangst van de oproep en, in voorkomend geval, de oproep naar de beheerscentrale.
In deze overzichten wordt een onderscheid gemaakt overeenkomstig elke waarde voor de "emergency service category value", zoals bedoeld in de ITS-kaderwet, en tussen automatische dan wel manueel gegenereerde particuliere eCalls.
De alarmcentrale voor particuliere eCalls maakt eveneens bij deze gelegenheid een overzicht over van het aantal keer, per maand, waarin voorwaarde 3° bedoeld in artikel 25/2 niet vervuld was en handelingen bedoeld in artikel 25/4 werden uitgevoerd, met vermelding van de bevoegde beheerscentrale.".
Art. 3. In hetzelfde besluit wordt een artikel 28 ingevoegd, luidende :
"Art. 28. In afwachting van de inwerkingtreding van het ministerieel besluit bedoeld in artikel 25/3, § 1, 2°, 4de lid, beoordeelt de alarmcentrale voor particuliere eCalls indien er geen spraakcontact is, of de voorwaarden 1° en 2° van artikel 25/2 vervuld zijn door zich te baseren op de beschikbare gegevens en de eventuele omgevingsgeluiden.".
Art. 4. De minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken en de minister bevoegd voor Volksgezondheid zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 6 december 2018.
FILIP
Van Koningswege :
De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken,
J. JAMBON
De Minister van Volksgezondheid,
M. DE BLOCK